Frågor och svar

Vad gäller med moms och frakt om jag bor i Norge, Finland eller Åland?
- Vi hjälper dig att hantera tull, moms och frakt. Klicka här för att läsa mer.

Vilken adapter behöver jag köpa till min bil?
- Läs mer om att välja rätt adapter.

Kan jag installera VCDS på flera datorer?
- Ja. Licensnyckeln sitter i adaptern och adaptern kan flyttas mellan flera datorer.

Behöver jag aktivera programmet?
- Nej, det är adaptern som är aktiverad och den fungerar alltså som ett hårdvarulås (dongle). Programmet kan installeras på flera datorer.

Behöver man ha en verkstadshandbok för att veta hur man ska göra med omkodningar och annat?
- Nej. Man hittar information om hur man gör på Ross-Techs sida, eller på andra ställen på Internet. Det finns också flera frågeforum. Även jag kan vara behjälplig med information.

Hur göra omkodningar och liknande på VAG?
- På exempelvis Volvo lägger man in nya program. Så gör man inte på VAG, här använder man koder. Se fråga längre ner hur man får tag på dessa.

Jag har köpt ert svenska program och adapter, kan jag köra den engelska versionen om jag vill?
- Det är bara att ladda ner den engelska VCDS från Ross-Techs hemsida och köra. Adaptern är aktiverad för både svenskt och engelskt program. Däremot fungerar bara våra adaptrar med den svenska versionen av VCDS.

Om jag köpt en adapter för seriell anslutning (COM), kan jag koppla seriell-USB-konverter emellan?
- Om du har en HEX-COM så fungerar det med vissa omvandlare.

Är det någon skillnad i snabbhet mellan COM-adapter eller USB-adapter?
-Nej, ingen påtaglig skillnad. 

Vad är det som styr vilken adapter som fungerar till min bil?
För äldre bilar behövs adapter med stöd för kommunikation över K-Line. Till moderna bilar behövs adapter med stöd för CAN. Sedan finns en rad avancerad funktionalitet i VCDS som kräver hårdvaruacceleration inne i adaptern.

AI-USB+CAN är den bästa adaptern med hårdvaruacceleration och stöd för både CAN och K-Line. Med denna adapter kan VCDS utföra samtliga funktioner. Med tillbehör kan du ansluta adaptern till den gamla typen av uttag och därmed till hela VAGs bilutbud. För dig som vill kunna ansluta till alla typer av bilar rekommenderas ett ProKit.

HEX-USB (begagnad) kommunicerar enbart över K-Line. Den saknar med andra ord hårdvaruacceleration och stöd för CAN. Den är ett ekonomiskt val när du bara kopplar upp dig mot bilar med K-Line. Dessa adaptrar får vi in när kunder behöver uppgradera till adapter som har stöd för CAN.

Micro-CAN är ett ekonomiskt val när VCDS bara behöver utföra enklare uppgifter över CAN. Adaptern saknar hårdvaruacceleration och stöd för K-Line. Vidare ingår licens för VCDS på ENGELSKA, inte på svenska.

Kan jag köpa enbart program?
- Nej programmet säljs ej separat, endast tillsammans med adapter. Detta beror på att programmet endast kan användas tillsammans med Ross-techs origanaladapter med hårdvarulås.

Bra att läsa om du tvekar att köpa VCDS

  • Om man tittar på hur kraftfullt verktyget VCDS är så är priset lågt (det ingår ju även fria uppgraderingar). Men som privatperson kan man kanske ändå tycka att det är mycket pengar. Ett tips är då att dela kostnaden med någon eller några andra.

  • Batteriet i bilen har av ngn anledning blivit tomt. Som en följd av detta går bilen dåligt på tomgång och t.o.m. stannar. Detta beror på att en grundinställning av gasspjällets potentiometer behöver göras. Kan även medföra ytterligare grundinställning. Att göra en grundinställning med VCDS är enkelt. Bara att välja styrenhet för motor, klicka på grundinställning, man hör att spjället rör sig och sen är det klart. Det andra alternativet är att vänta en vecka för att få tid på verkstan och sen betala ca 2000 för att få detta gjort.

  • Du vill göra service på bilen själv för att spara tusenlappar. Problemet är bara att för att kunna ta bort uppmaningen för service från displayen så behöver man i många fall ha ett diagnosverktyg. Med VCDS fixar du detta.

  • Har din bil elektrisk handbroms? Vill du kunna byta bromsklossar bak själv (eller t.o.m. bromsskiva). Arbetet är relativt enkelt att göra och man spar åtskilliga hundralappar. Kruxet är bara att du måste ha ett diagnosverktyg för att kunna dra tillbaka bromskolvarna. VCDS fixar detta.

  • Om du kommer till bilbesiktningen med en felkod på motor, ABS eller krockkudde så syns detta på instrumentpanelen och bilen blir underkänd. Om larm dyker upp på instrumentpanelen så kopplar du upp dig med VCDS och tittar vad felkoden handlar om. Felkoden har ett nummer men också en text på svenska som talar om vad som är fel eller vad felet handlar om. Ibland kan koden peka ut komponenten som är felaktig och den kan bytas relativt lätt. Man slipper vänta på att få komma till verkstad och man kan spara tusenlappar. Sen är det förstås så att i många fall behövs ytterligare felsökning för att hitta orsaken till felet och då krävs det större kunnande och intresse. Men då ska man inte glömma bort det utmärkta hjälpmedlet Internet, som är en guldgruva när det gäller att hitta information. Dessutom finns det många forum med många duktiga människor som kan tipsa om orsaken till en felkod.

  • När du behöver byta batteri i en nyare bil så måste batteriets fabrikat och modell kodas in. Har du inte VCDS så måste du ta hjälp av en verkstad, som ofta vill att du köper batteriet hos dem. Då missar du möjligheten att hitta ett batteri till bra pris på Internet och göra kodningen själv. Med VCDS behöver du inte vänta på att verkstaden ska ha tid och du sparar 1000-2000 kr.

  • Du vill förse bilen med ett elektriskt tillbehör. Det kan vara originalradio, navigator, farthållare, dragkrok mm. Med VCDS kan du koda in detta.

  • Vill du ändra antalet motorvägsblink från 3 till 5, ta bort varningen för bältet, ändra vad som ska hända när du låser bilen, ändra tider för belysning etc? Många justeringar av den typen kan du göra med VCDS.

  • På en lång bilresa, kanske utomlands, kan VCDS vara ovärderlig om något händer med bilen. Du får enkelt veta hur allvarligt felet är och kan bistå lokal mekaniker med kvalificerad felinformation (VCDS är mycket väl känt runt om i världen).

  • Vid köp av begagnad VAG-bil så kan du enkelt skanna av alla bilens styrenheter och se om det finns fel. Finns det fel så har du argument för att pruta eller avstå från affären.

Rubrik

hör hemma här Ross-Tech: Startspärr / immobilizer