Ross-Tech VCDS® - det bästa diagnossystemet

Ross-Tech VCDS® är ett diagnossystem för personbilar från VW-koncernen (Audi, Volkswagen, Skoda och Seat). Tack vare sin mångsidighet, flexibilitet och användarvänlighet fungerar VCDS lika väl för verkstad som för privatperson. Med priser och utföranden som passar alla så är det inte konstigt att VCDS är världens mest använda diagnossystem. VCDS har fått utmärkelser världen över för sin funktionalitet som håller jämna steg med biltillverkarnas egna diagnossystem. Till skillnad från enklare felkodsläsare och multidiagnosverktyg så kan VCDS läsa och tydligt beskriva felkoder samt utföra avancerade funktioner och inställningar på samtliga kontrollmoduler. VCDS kan hantera VAG-modeller från 1995 fram till årets modell.

  • Gratis programvara och uppdateringar, du har alltid senaste funktionalitet tillgänglig 
  • Full tillgång till alla system i VAG-fordon tillverkade från 1995 till årets modell 
  • Kom åt och ändra inställningar i bilen som normalt endast märkesverkstäder kan hantera 
  • Arbeta snabbare och mer effektivt i VCDS med korta vägar till kontrollmodulerna 
  • VCDS kan läsa och radera felkoder från samtliga kontrollmoduler i VAG-fordon 
  • Över 20 000 felkoder finns förklarade i klartext på svenska 
  • Koda in nya moduler och arbeta med modulers inställningar 
  • Utför kodning, läs och visa data i realtid, utför grundinställningar m.m. 
  • Visar, loggar och presenterar grafiskt tre grupper (10 olika parametrar) av mätvärden samtidigt
  • Kan grafiskt visa tajmning för insprutning för TDI/SDI

För att använda VCDS behöver du...

Vad kostar VCDS?

  • Kostnaden finns i VCDS-adaptern och är därför en engångskostnad
    Se vårt produktutbud för specifika priser
  • Programmet och programuppdateringar (vanligtvis 1-3 per år) är alltid gratis
  • Det finns ingen övrig årskostnad/licenskostnad/abonnemangkostnad
  • Programmet innehåller inte några extra kostnader, du behöver inte betala för att komma åt funktioner i programmet

Funktioner

Detta diagram visar de funktioner som för närvarande stöds av Ross-Tech:s VCDS-adaptrar. Notera att inte alla styrenheter i alla bilar stöder alla funktioner så se fabriksreparationshandboken för varje fordon för att avgöra vad som stöds. Vissa funktioner (t.ex. avancerade mätvärden) kanske bara fungerar med underlagsdokumentation som för närvarande inte alltid finns för vissa moduler.
Källa: diagram Ross-Tech

VCDS

VCDS-Mobile / VCDS-Cloud

Adapter / interface

HEX-V2 eller HEX-NET

Enbart HEX-NET 

Plattform

Windows PC

Windows PC eller smart enhet (mobil/surfplatta)

00 AutoScan

Ja

Ja

01 Control Unit Info

Ja

Ja

02 Read Fault Codes

Ja

Ja

03 Output Tests

Ja

Ja, genom VCDS Cloud

Selective Output Tests

Ja

Ja, genom VCDS Cloud

04 Basic Settings

Ja

Ja, genom VCDS Cloud

05 Clear Fault Codes

Ja

Ja

06 Close Controller

Ja

Ja

07 Code Module

Ja

Ja, genom VCDS Cloud

Code Slave Modules

Ja

Ja, genom VCDS Cloud

08 Measuring Blocks

Ja

Ja, via Advanced Measuring Values

Advanced Measuring Values

Ja

Ja

09 Single Reading

Ja

TBD

10 Adaptation

Ja

Ja, genom VCDS Cloud

11 Login / Coding II

Ja

Ja, genom VCDS Cloud

15 View Readiness

Ja

TBD

Guided Readiness Scripts

Ja

Planeras

16 Security Access

Ja

Ja, genom VCDS Cloud

18 Supported Codes

Ja

TBD

33 Generic OBD-II

Ja

TBD

18 Freeze-Frame Data

Ja

Ja

Dual K-Line Support

Ja

Ja

7-Digit PINs (VAS only)

Ja

TBD

Code Database Up to Date

Ja

Ja

Diagnostics via CAN

Ja, med CAN-interface

Ja

Transport Mode

Ja

Planeras

Support for Dual ECUs

Ja

Ja

Data Logging

Ja

Ja

HighSpeed DataLogging*

Ja

TBD

Real-Time Graphs*

Ja

Ja

Real-Time Gauges*

Ja

Ja

Graphic TDI Timing Checker*

Ja

TBD

Control Module Finder*

Ja

TBD

Automated Service Reset (SRI)

Ja

Planeras

ECU Mileage Checker

Ja

Planeras

Controller Channel Maps

Ja

TBD

Wireless Connection via WiFi

Ja, med HEX-NET

Ja

Installation List

Ja

Planeras

LT3/Crafter Support

Ja

Planeras

Optical Bus Diagnostics

Ja, HEX-NET eller HEX-V2 krävs

TBD

"Planeras" = Funktionen finns ej idag men planeras att utvecklas

"TBD" = To Be Determined, inget beslut är fattat om funktionen ska utvecklas

* = Fabriksverktyg kan inte utföra denna funktion, endast VCDS

Några snabba exempel på vad VCDS kan hjälpa dig med

  • Batteriet i bilen har av någon anledning blivit tomt. Som en följd av detta går bilen dåligt på tomgång och till och med stannar. Detta beror på att en grundinställning av gasspjällets potentiometer behöver göras. Kan även medföra ytterligare grundinställning. Att göra en grundinställning med VCDS är enkelt. Bara att välja styrenhet för motor, klicka på grundinställning, man hör att spjället rör sig och sen är det klart. Det andra alternativet är att vänta en vecka för att få tid på verkstan och sen betala ca 2000 för att få detta gjort.

  • Du vill göra service på bilen själv för att spara tusenlappar. Problemet är bara att för att kunna ta bort uppmaningen för service från displayen så behöver man i många fall ha ett diagnosverktyg. Med VCDS fixar du detta.

  • Har din bil elektrisk handbroms? Vill du kunna byta bromsklossar bak, eller tom bromsskiva, själv. Arbetet är relativt enkelt att göra och man spar åtskilliga hundralappar. Kruxet är bara att du måste ha ett diagnosverktyg för att kunna dra tillbaka bromskolvarna. VCDS fixar detta.

  • Om du kommer till bilbesiktningen med en felkod på motor, ABS eller krockkudde så syns detta på instrumentpanelen och bilen blir underkänd. Om larm dyker upp på instrumentpanelen så kopplar du upp dig med VCDS och tittar vad felkoden handlar om. Felkoden har ett nummer men också en text på svenska som talar om vad som är fel eller vad felet handlar om. Ibland kan koden peka ut komponenten som är felaktig och den kan bytas relativt lätt. Man slipper vänta på att få komma till verkstad och man kan spara tusenlappar. Sen är det förstås så att i många fall behövs ytterligare felsökning för att hitta orsaken till felet och då krävs det större kunnande och intresse. Men då ska man inte glömma bort det utmärkta hjälpmedlet Internet, som är en guldgruva när det gäller att hitta information. Dessutom finns det många forum med många duktiga människor som kan tipsa om orsaken till en felkod.

  • När du behöver byta batteri i en nyare bil så måste batteriets fabrikat och modell kodas in. Har du inte VCDS så måste du ta hjälp av en verkstad, som ofta vill att du köper batteriet hos dem. Då missar du möjligheten att hitta ett batteri till bra pris på Internet och göra kodningen själv. Med VCDS behöver du inte vänta på att verkstaden ska ha tid och du sparar 1000–2000 kr.

  • Du vill förse bilen med ett elektriskt tillbehör. Det kan vara originalradio, navigator, farthållare, dragkrok mm. Med VCDS kan du koda in detta.

  • Vill du ändra antalet motorvägsblink från 3 till 5, ta bort varningen för bältet, ändra vad som ska hända när du låser bilen, ändra tider för belysning etc? Många justeringar av den typen kan du göra med VCDS.

  • På en lång bilresa, kanske utomlands, kan VCDS vara ovärderlig om något händer med bilen. Du får enkelt veta hur allvarligt felet är och kan bistå lokal mekaniker med kvalificerad felinformation (VCDS är mycket väl känt runt om i världen).

  • Vid köp av begagnad VAG-bil så kan du enkelt skanna av alla bilens styrenheter och se om det finns fel. Finns det fel så har du argument för att pruta eller avstå från affären.



Leta efter den varumärkesskyddade symbolen ÄKTA SVENSK VCDS när du ska köpa VCDS med tillhörande adapter. Då vet du att du får en officiell licens från Ross-Tech som är såld av en officiell distributör till Ross-Tech.
Läs mer om ÄKTA SVENSK VCDS
Våra återförsäljare


Kundtjänst VCDS

Kundtjänst kan berätta mer om VCDS och dess funktioner, guida dig fram till rätt adapterval och hjälpa dig komma igång med din adapter. Du kan även vända dig till kundtjänst med frågor om din order, betalning, leveranstid eller reklamation.
Kontakta oss...
Skapa supportärende...